vrijdag 17 april 2015

Negatief / Positief

De laatste tijd hoor ik meer en meer dat ik te negatief ben. En blijkbaar ben ik zo negatief dat mensen me beginnen te mijden, uitsluiten, vergeten. Mijn beste vriendinnen zijn nog amper vriendinnen. Waar ik zo bang voor was, waar ik nachten van wakker lag, is uitgekomen.
Voor die vriendschappen is het waarschijnlijk al te laat. Het ging voor mij allemaal te snel en er is amper moeite gedaan om mij in te lichten, waardoor ik geen idee had wat er aan de hand was. Het moet tenslotte van twee kanten komen en ik kan niemand dwingen om mij leuk te vinden. En hoewel het pijn doet - vrienden verliezen is nooit fijn - besef ik dat ik zo niet verder kan en dat er effectief iets moet veranderen. Maar hoe?

Vandaag las ik via de reads van Ines een post over positief denken. Op The Wonder Forest vind je enkele simpele, maar blijkbaar effectieve tips om positiever in het leven te staan. Net wat ik nodig heb, want momenteel heb ik heel veel moeite om positief te denken. Zo'n posts helpen wel, want ze herinneren me eraan dat ik niet alleen ben in dit probleem. En dus ga ik proberen om de negatieve gedachtegangen te beperken, met als basis de tips van The Wonder Forest, en wel zo:

1. Niet op voorhand doemdenken.
Binnen een dikke week vertrek ik op mijn citytrip naar Kopenhagen. Sinds enkele dagen check ik het weer en hoewel het er aanvankelijk nog goed uitzag, ziet het er nu een pak minder goed uit. Regen, regen, regen. Normaal gezien zou mijn humeur dan nu al beneden het nulpunt zitten. Want een citytrip in de regen: niet leuk. Maar ik probeer het nu anders te zien. Misschien regent het maar even elke dag. Of zijn er enkel veel wolken. Misschien zal het weer nog wel veranderen, want op een week kan er veel gebeuren. En als het regent, tja, niet veel aan te doen. Gewoon genieten van de stad en een goede jas meenemen.

2. Mijn ochtendhumeur binnen de perken houden.
Want serieus, soms ben ik echt niet te genieten. Zelfs al kan ik uitslapen, dan nog kan ik het eerste half uur grumpy zijn. En hoe slechter ik wakker word, hoe meer het mijn dag zal beïnvloeden. Als ik wakker word, moet ik gewoon proberen om van het moment te genieten. Luisteren naar de vogeltjes die fluiten, de zon die schijnt, een nieuwe dag vol mogelijkheden die voor me ligt.

3. Dingen die ik plan ook effectief uitvoeren.
In plaats van slecht gezind te zijn dat ik die dag weer niets nuttigs heb gedaan. Vaak plan ik allerlei dingen die ik de volgende dag wil doen, om dan die volgende dag geen klop uit te voeren. Behalve zetelhangen, chips eten en naar Friends kijken. En dan is die dag weer om en voel ik me ontzettend nutteloos. Ik ben altijd al een uitsteller geweest, soms met problematische gevolgen, maar nu heb ik eindelijk eens tijd om te doen wat ik graag doe. Zoals...

4. Creatief bezig zijn.
Al een hele tijd loop ik rond met allerlei plannen. Ik wil terug bezig zijn met naaien, nieuwe wezentjes ontwerpen, experimenteren met druktechnieken en veel meer tekenen. Ik heb ideetjes, en het gebeurt niet veel maar ik ben er ook effectief enthousiast over. Gisteren had ik een vrij heftig gesprek met een vriendin en ze zei: "doe iets waar je gelukkig van wordt". En gelijk heeft ze natuurlijk. Door iets te doen waar ik blij van word, zal ik vanzelf gelukkiger worden en het ook uitstralen.

5. Omarmen wat ik goed kan.
En niet focussen op wat ik niet kan. Ik kan bijvoorbeeld geen Frans, in wiskunde ben ik een ramp, ik ben heel slecht in veel theorie onthouden, sportief ben ik absoluut niet, ik kan niet koken en een ochtendmens zal ik nooit worden.
Maar ik kan wel goed Engels, ik ben een held in het onthouden van nutteloze weetjes en ik ben praktisch ingesteld. Ik ben best wel goed in honkbal (althans, dat was toch zo tijdens LO vroeger) en ik heb veel fantasie. Mijn wok smaakt, ondanks mijn beperkte kookkunsten, helemaal niet zo slecht en ik ben ondertussen een expert in het verpotten van cactussen. En ik ben creatief, wat toch een groot deel van mijn leven bepaald heeft en hopelijk nog zal bepalen.

6. Van iets negatiefs iets positiefs maken.
Soms gebeurt er iets (kleins) dat mijn dag kan verpesten. Ik heb afgesproken met een vriendin, maar ze zegt last minute af. Of ik hebt heel veel zin om iets te eten, maar alles is uitverkocht. Ik heb zin om een bepaalde outfit aan te doen, maar de grote hoeveelheden chips die ik heb binnengespeeld zijn plots heel zichtbaar. Of ik wil op reis, maar niemand kan (of wilt) mee.
Als die vriendin afzegt, ga ik gewoon alleen. Het heeft geen zin om thuis alleen te zitten mokken. Natuurlijk is het gezelliger als er iemand bij is, maar het kan ook zijn voordelen hebben. Als ik bijvoorbeeld alleen ga winkelen, kan ik gewoon op mijn eigen tempo rondwandelen en naar huis gaan wanneer ik wil. In het begin had ik er moeite mee, maar ondertussen doe ik bijna niets anders. Ik geniet er ook van en ik voel de stress vaak zo van me afglijden.
Met het eten: ik probeer een alternatief te zoeken, of iets totaal anders. Vaak grijp ik naar heel ongezonde dingen, maar als één van die dingen uitverkocht is, is dat misschien het ideale moment om een gezond alternatief te zoeken.
Als die ene outfit vreselijk is, probeer ik een andere combinatie uit. Soms komen daar leuke dingen uit waar ik eerst nooit op was gekomen. En als hetgeen dat ik eerst aan wou gewoon niet meer past: weg ermee. Kuis ik meteen mijn kleerkast mee uit, en da's nooit een slecht plan.
En als niemand met me op reis wilt, ga ik gewoon lekker op m'n eentje.

Het zal wellicht zijn tijd vragen en er kan ook niet van mij verwacht worden dat ik op 1-2-3 de positiviteit zelve ben en regenbogen zal rondstrooien. Maar hopelijk zorgt dit voor een kettingreactie: positiever denken, positiever over mezelf denken, zekerder zijn van mezelf, blij zijn en omarmen wat ik goed kan, het ook uitstralen, gelukkig worden.

Uitzichten zoals deze in Boedapest bestaan gewoon om mensen gelukkig te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten