donderdag 7 mei 2015

Kopenhagen / Dag 1 en 2

Vorige week zondag vertrok ik eindelijk naar die stad waar ik al zo lang heen wou: Kopenhagen. Het zou mijn eerste citytrip/reis alleen worden, dus het was best wel spannend. Normaal heb ik nooit zenuwen als ik op reis vertrek, maar dat was nu toch wel anders. Pas als ik veilig en wel op mijn hotelkamer zat, was ik gerust: ik was er!
Het eerste wat me opviel toen ik in Kopenhagen arriveerde was het weer. Grijze lucht, koude wind, veel regen. Niet bepaald de meest ideale omstandigheden om een stad te bezoeken. Maar ik had mezelf voorgenomen om mijn humeur daar niet door te laten verpesten en deed wat je het beste kan doen in zo'n weer: een museum bezoeken.

Het Ny Carlsberg Glyptotek is een museum met veel verschillende dingen: Griekse en Romeinse beelden, oud-Egyptische sarcofagen en mummies, maar ook Franse kunst zoals Monet, Degas en Gauguin en ook enkele Van Goghs. Een heel divers museum waar ik enkele uren heb doorgebracht en nieuwe vrienden heb gemaakt.

Toen ik buitenkwam was het weer nog slechter, dus heb ik een tijdje op mijn hotelkamer doorgebracht om wat uit te rusten en alvast de volgende dagen te plannen. Tegen de avond heb ik me terug buiten gewaagd en Tivoli bezocht, het pretpark van Kopenhagen dat midden in de stad ligt.

Het was er rustig, maar ondanks het slechte weer zaten er toch vrij veel mensen in de attracties. Er rondlopen was heel fijn. Het was allemaal heel sprookjesachtig, maar niet op de Disney-manier. Ik vond het er heel aangenaam om alleen rond te wandelen en heb me er geen moment verveeld. Ook hier had ik snel nieuwe vriendjes gemaakt.

Ondertussen was de zon even komen piepen, om dan weer even snel onder te gaan. Ik ben nog even blijven hangen om de lichtjes te zien die Tivoli helemaal betoverend maakt, maar lang ben ik niet meer gebleven.

Op dag 2 was ik klaar om de stad te ontdekken. Al snel kwam ik enkele gekleurde huisjes tegen, wat de boel meteen opvrolijkte. Hoewel ik er alleen was, heb ik me er geen moment onveilig gevoeld. Iedereen begon ook meteen in het Deens tegen mij - ik moet er niet als een toerist hebben uitgezien blijkbaar.
Die dag heb ik het Noord-Westen van de stad ontdekt en heb ik heel wat kilometers afgestapt. Rond de middag kwam ik aan de Torvehallerne, een overdekte markt met allerlei eetplekjes. Ik heb een heerlijk broodje met wortelhumus, rucola, lente uitjes en tomaten gegeten. Tijdens het eten heb ik nog wat naar mensen gekeken, mijn favoriete bezigheid.

Daarna vervolgde ik mijn weg langs de Dronning Louises Bro (koningin Louise brug). Deze brug ligt over een groot meer en tijdens de zomer komen veel mensen hier van het zonnetje genieten.

Ook sterk aanwezig hier, zomer of niet: zwanen. Op het meer zaten er enkele te dobberen, heel leuk om te zien. Een beetje verder had je bootjes in de vorm van een zwaan, zo kan je incognito tussen de zwanen drijven.

Na een hele lange toch kwam ik dan aan Superkilen, een gigantisch rood plein waar je je kan ontspannen. Er is ook nog een zwart plein en een groen gedeelte, maar dat zwarte plein vond ik niet dus heb ik het zo maar gelaten. Achteraf bleek het verder achterin te liggen.

Op de terugweg zag ik dit opschrift op een huis. Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat gedaan hebben. Tijdens het terug wandelen ben ik door Assistens Kirkegard gewandeld, waar onder andere Hans Christian Andersen begraven ligt. Ik vond het er toch een beetje vreemd en kan me moeilijk inbeelden dat tijdens de zomermaanden mensen hier komen picknicken.

Als afsluiter van de dag heb ik de Rundetaarn beklommen. Het eerste deel doe je geen trappen, maar wandel je in een spiraalvormige gang. Pas in het laatste stukje moet je enkele trappen doen. Het uitzicht wordt een beetje belemmerd door hekken, maar toch blijft het uitzicht prachtig. Hier ben ik bijna een uur op gebleven, om mijn voeten rust te gunnen maar ook om te genieten van het uitzicht en het zonnetje dat ondertussen tevoorschijn was gekomen.
Ondertussen keek ik al uit naar de volgende dagen, want dan zou ik Nyhavn en De Kleine Zeemeermin bezoeken. Spannend!